Już od kilku lat uczestnicy sekcji pracują pod kierunkiem Tomka Sikory, realizując wyjątkowe projekty, doceniane przez odbiorców festiwalu i nagradzane przez jury. W tym roku postanowiliśmy rozbudować sekcję fotograficzną. Jej uczestnicy zostaną podzieleni na dwie grupy: fotografia kreacyjna i fotografia reportażowa.
Celem cyklu jest doskonalenie predyspozycji do pracy w zespole, pracy na zadany temat, rozwój wyobraźni i potencjału twórczego. ZGŁOŚ SIĘ, a będziesz miał szansę wziąć udział w ciekawych warsztatach oraz walczyć o Nagrodę im. Jana Sawki w kategorii sztuki wizualne. Na zgłoszenia czekamy do 31 maja.
Grupę fotografii kreacyjnej poprowadzi tradycyjnie TOMEK SIKORA, wybitny fotograf, inicjator Galerii Bezdomnej, wykładowca Europejskiej Akademii Fotografii. Wyjątkowy styl, jak charakter pisma, wyróżnia go w czołówce polskich twórców fotografii. Tajniki fotografii reporterskiej odsłoni przed uczestnikami KATARZYNA RAINKA – jej specjalnością są koncerty, fotografowała zespoły Depeche Mode i The Rolling Stones oraz wielu artystów polskiej i światowej sceny jazzowej. Nad pracami reporterów będą czuwać także, znani Famowiczom z ubiegłorocznej edycji, Joanna Kurdziel-Morytko i Piotr Morytko.
Podczas Famy zostanie zrealizowana wystawa związana z obchodami jubileuszu festiwalu: „ARTYSTYCZNY WIRUS FAMY”. Pokażemy, co wyróżnia Famę na tle innych wydarzeń, co sprawia, że tak łatwo się od niej uzależnić. Więcej informacji o ofercie warsztatowej i pedagogach znaleźć można w zakładce SEKCJA FOTOGRAFICZNA.
Marcin Masecki – artysta dobrze znany Famowiczom, laureat Paszportu Polityki i jedna z najbardziej twórczych postaci polskiej sceny muzycznej – będzie w tym roku kierownikiem muzycznym projektu warsztatowego, w ramach którego przygotowany zostanie koncert na orkiestrę dętą i… cztery armaty.
W repertuarze znajdzie się m.in. rekonstrukcja oryginalnej wersji „ZWYCIĘSTWA WELLINGTONA” (1813) Ludwiga van Beethovena napisanego pierwotnie na panharmonikon, pierwszy zmechanizowany instrument w historii muzyki, wynaleziony w 1805 przez J. N. Mälzela, przyjaciela kompozytora. Dopiero później powstały wersje orkiestrowe znane jako „symfonia bitewna”, czy „wojenna”. Wersja na panharmonicon nie jest i nie może zostać wykonana (ostatni egzemplarz instrumentu spłonął podczas II wojny światowej), ale istnieje partytura z zaznaczonymi głosami, które można odtworzyć za pomocą orkiestry dętej.
Do 31 maja czekamy na zgłoszenia studentów i absolwentów uczelni muzycznych. Zakwalifikowani uczestnicy stworzą orkiestrę dętą w składzie: 1 flet piccolo, 4 flety, 5 obojów, 5 klarnetów, 2 fagoty, 1 kontrafagot, 2 waltornie, 4 trąbki, 4 puzony, 1 tuba, rozbudowana perkusja (w tym kotły). Zakwalifikowanym osobom zapewniamy zakwaterowanie i obiad podczas pobytu w Świnoujściu. Udział w warsztatach jest bezpłatny. Zachęcamy do zapoznania się z projektem LABORATORIUM MUZYKI oraz do przesyłanie ZGŁOSZEŃ.
MARCIN MASECKI – pianista, kompozytor, absolwent prestiżowej Berklee College of Music w Bostonie – jest członkiem zespołu Paristetris. Oprócz jazzu i wielu projektów z pogranicza gatunków (m.in. sekstet „Profesjonalizm” i orkiestra „Polonezy”) uprawia kameralistykę klasyczną, którą prezentuje w nieortodoksyjny sposób i najczęściej również w nieortodoksyjnych miejscach. Jeden z jego ostatnich albumów („Sztuka Fugi – J.S. Bach”) został zagrany na tradycyjnym fortepianie, ale za to zarejestrowany na starym dyktafonie kasetowym.
Miąższ, Trzy Dni Później, Pchełki, Clock Machine, The Toobes, FairyTaleShow, Latające Pięści, Kariera, Poprzytula, Cosovel, Meeow, Madvision, Levity, Pokusa, Kosmonavt – to tylko niektóre z zespołów, które w ostatnich latach były laureatami Famy. Warto przesłać swoje zgłoszenie, bo w tym roku przygotowaliśmy dla Was coś specjalnego.
Jak co roku zakwalifikowane zespoły zaprezentują się w KONCERTACH na scenach klubowych i plenerowych. Marzysz o dobrze zorganizowanym koncercie przed świetną publicznością? Zobacz jak robi się to w Świnoujściu! Dodatkowo – dla chętnych – zostaną zorganizowane KONSULTACJE repertuarowo-produkcyjne, które przeprowadzą pedagodzy festiwalu. Ich celem jest wskazanie Wam rozwiązań muzycznych, mogących ułatwić funkcjonowanie w warunkach profesjonalnego rynku.
Wzorem minionej edycji, podczas której wybrane zespoły pracowały nad przygotowaniem koncertu z repertuarem Grzegorza Ciechowskiego i zespołu Republika („Obywatel na wakacjach”, reż. J.J. Połoński), także w tym roku zaplanowaliśmy dla zespołów PROJEKT PREMIEROWY: „BARDZO ZDOLNI SZANSONIŚCI”. Ten przewrotny tytuł jest zainspirowany jednym z pierwszych przebojów Renaty Przemyk („Mało zdolna szansonistka”) – artystki występującej na Famie w latach 90., która w czasach transformacji w Polsce była jedną z najważniejszych postaci sceny alternatywnej, odcinała się od świata łatwych, komercyjnych melodii, sytuując swoją twórczość na pograniczu rocka, piosenki poetyckiej i post-punku.
Motywacją koncertu, w którym wykonane zostaną utwory z jej repertuaru, jest przekonanie, że także aktualnie polska scena muzyczna rozwija się i trwa nie dzięki temu co popularne i populistyczne, ale dzięki temu, co alternatywne, nonkonformistyczne, kontrkulturowe.
W koncercie zaprezentują się wyłonione w naborze zespoły reprezentujące polską scenę alternatywną i offową, z których każdy przygotuje autorskie interpretacje 3 wybranych przez siebie utworów z repertuaru Renaty Przemyk. Należy podkreślić, że nie będzie to tzw. koncert coverów. Zespoły staną przed zadaniem przygotowania oryginalnych interpretacji, wpisujących się w kierunki ich własnych poszukiwań twórczych.
I to jeszcze nie koniec! Chcemy przecież, żeby każdy zespół zaproszony do Świnoujścia znalazł coś dla siebie. Podczas Famy będziecie mieli również możliwość eksplorować przestrzeń miasta, zagrać na rogu ulicy, na podwórku, na plaży, na promie, czy… w prywatnym mieszkaniu. „Fama na dzień dobry” czy „Sztuka w 8 minut” – takie działania będziemy realizować w ramach projektu Fama Udomowiona (sekcja animacji kultury).
Fragment koncertu „Obywatel na wakacjach”. Wykonawcy: Latające Pięści, Anna Serafińska, Marek Pędziwiatr, Jerzy Jan Połoński. Realizacja: Anna Golińska
Zespół Poprzytula („Spadek jabłka”), występ podczas Koncertu Finałowego – Nagroda Tryton 2013 dla największej osobowości artystycznej. Realizacja: TV Słowianin.
Zespół Miąższ („Granice”) – Nagroda Trójząb Neptuna 2010 dla najlepszego projektu. Realizacja: Miejscovnik – Nagroda Trójząb Neptuna 2013 dla najlepszego projektu.
Sekcja Muzyczna Kołłątajowskiej Kuźni Prawdziwych Mężczyzn z Olą („Życie mi się wysypało”) – Nagroda im. Maksa Szoca 2013 za nieszablonową i kreatywną postawę artystyczną. Coś Jakby Kwartet Smyczkowy – Nagroda Organizatora 2013 za pozytywny wkład w procesy realizacyjne festiwalu. Realizacja: Miejscovnik – Nagroda Trójząb Neptuna 2013 dla najlepszego projektu.
Fama Międzynarodowy Kampus Artystyczny to festiwal sztuk wszystkich. W tym roku odbędzie się 45. Jubileuszowa edycja wydarzenia, które gromadzi w Świnoujściu najzdolniejszych młodych twórców z Polski i zagranicy.
Fama jest jedynym w Polsce artystycznym wydarzeniem interdyscyplinarnym o profilu edukacyjnym. Na jej program składają się: prezentacje autorskiego dorobku uczestników, realizacja projektów premierowych, sekcje warsztatowe oraz występy renomowanych artystów. Festiwal łączy muzykę poważną, jazzową, zespoły muzyczne wszystkich gatunków, wokalistów, tancerzy, teatry, kabarety, interdyscyplinarne grupy twórcze, film, fotografię, happenerów i performerów, artystów sztuk wizualnych, pisarzy i poetów, dziennikarzy, krytyków sztuki, animatorów kultury i inspicjentów. Czekamy na osoby błyskotliwe, ambitne, zainteresowane udziałem w profesjonalnym ruchu twórczym, myślące serio o swojej artystycznej przyszłości. Aktualny plan tegorocznych projektów i warsztatów znajduje się w zakładce SEKCJE.
Aby wziąć udział w festiwalu należy przesłać zgłoszenie mailem albo wziąć udział w eliminacjach. Są to dwie równorzędne formy naboru, dzięki którym festiwal zapewnia sobie szersze dotarcie do potencjalnych uczestników. Termin przyjmowania zgłoszeń mailowych upływa 31 maja, szczegółowe informacje znajdują się w zakładce ZGŁOSZENIA BEZPOŚREDNIE.
Obecnie trwają również eliminacje, które odbywają się w miastach: WROCŁAW (termin przyjmowania zgłoszeń już upłynął), CZĘSTOCHOWA (zgłoszenia do 15 kwietnia), RADOM (do 30 kwietnia), KRAKÓW (do 30 kwietnia), TRÓJMIASTO (informacje o naborze wkrótce).
Ważnym elementem Famy będą w tym roku także prezentacje w przestrzeni miasta realizowane na scenach alternatywnych takich jak: ulice, osiedla, podwórka, targi, boiska, place, skwery, parki, sklepy, kawiarnie, także – prywatne mieszkania. Wstępny plan tych działań znajduje się w zakładce SEKCJA ANIMACJI KULTURY.
Tradycyjnym zwieńczeniem festiwalu będzie KONCERT LAUREATÓW, którego tegoroczne hasło brzmi: „Żadnych znanych numerów!”. Ukażemy w nim Famę jako alternatywę dla przebojów jednego sezonu oraz ważne miejsce debiutu młodych twórców. Fama nie jest bowiem wydarzeniem prezentującym artystów (i przeboje) już znane, ale tych, którzy są u progu sukcesu, którzy już za chwilę zostaną poznani przez szersze grono odbiorców.
45. Fama odbędzie się w Świnoujściu w terminie 15-31 sierpnia. Zachęcamy do śledzenia strony internetowej festiwalu oraz naszego profilu na FACEBOOKU. Już wkrótce podamy więcej informacji na temat projektów warsztatowych i wydarzeń specjalnych tegorocznej edycji.
Utopia – miejsce, którego nie ma, zamiar niemożliwy do urzeczywistnienia, ale także: ideał społeczeństwa szczęśliwego oraz ideologia postulująca stworzenie takiego społeczeństwa. Do 31 maja czekamy na zgłoszenia prac do sekcji sztuk wizualnych. Tegoroczny temat to: „ZIEMIA OBIECANA – PODRÓŻ DO GRANIC UTOPII”.
Projekt adresowany jest do studentów i absolwentów szkół artystycznych, ale także do młodych twórców działających poza oficjalnym systemem edukacji. Regulamin festiwalu i formularz zgłoszeniowy znaleźć można TUTAJ. Do zgłoszenia należy dołączyć propozycję pracy, która miałaby zostać zaprezentowana podczas wystawy (projekt, zdjęcie, reprodukcja, link). Lista zakwalifikowanych prac zostanie ogłoszona do 30 czerwca 2015.
Tekst programowy:
Podróżując do granic Utopii, pozostawiamy za sobą przestrzeń wypełnioną porzuconymi znakami, symbolami i hasłami minionych lub wciąż żyjących idei. Wiek XX i początek XXI, jak żaden inny okres w historii, ukazał nieuniknione konsekwencje utopizmu, jakimi są monizm kulturowy i totalitaryzm cywilizacyjny. Współcześnie granice pojęcia Utopii stają się coraz bardziej niejednoznaczne, a kulturowa homogenizacja powoduje, że „ziemia obiecana” jest już nie wizją „inżyniera dusz”, a przestrzenią szczęśliwego konsumenta. Postępujące rozmycie granic idei utrudnia ich określenie, przez co tylko pamięć i świadomość drogi, którą przebyliśmy w drodze ku Utopii, definiuje przestrzeń, w jakiej istniejemy. Osadzony w czasie zbiór znaków rzeczywistości, porzuconych ideologii świeckich i religijnych, figur przywódców, idoli mas, kierunków w kulturze i prądów intelektualnych krystalizuje współczesność, pozwalając podjąć próbę określenia jej granic i tego, co poza nimi.
„Podróż do granic Utopii” to „cabinet of curiosities”, abstrakt historii pełen artefaktów. Postrzegany przez sztukę będącą swoistym oculusem, może być wartością samą w sobie jako autorski, ikonograficzny zbiór pojęć powiązanych z utopią, przeglądem idei i mitów. Projekcją tego, co nadchodzi, potwierdzającą lub zaprzeczającą rozedrganiu współczesnego porządku. Lub samą figurą przejścia, przekroczenia granicy, ciała, idei w kontekście pojęcia utopii.
Twórca pojęcia „utopia”, Thomas Morus, wizję idealnego systemu społecznego powiązał z wyspą i na wyspie realizowany będzie opisany projekt. Otwarty jest zarówno na działania performatywne, interwencje w przestrzeni poza galeryjnej, instalacje i obiekty mogące funkcjonować w przestrzeni miejskiej, jak i na formy tradycyjne: malarstwo, grafikę, rzeźbę, fotografię. Jako że pojęcie „ładu społecznego, utopii” dość często używane było i jest nadal w sztuce propagandowej (choćby konstruktywizm, ale też socrealizm, nacjonalizm, narodowy neoklasycyzm w architekturze oraz pop art), funkcjonującej poza przestrzenią galeryjną – w formie znaku, pomnika, instalacji, hasła, reklamy – prosimy zwrócić uwagę także na taką formułę prac.
ms44 | Andrzej Pawełczyk
Zachęceni powodzeniem wystawy zrealizowanej podczas Famy 2014 („HABITAT” – Nagroda Trójząb Neptuna dla najlepszego wydarzenia festiwalu) także w tym roku, wspólnie ze świnoujską galerią MIEJSCE SZTUKI44, zaplanowaliśmy wydarzenie prezentujące młodych artystów. Uczestnicy sekcji biorą udział w postępowaniu konkursowym Famy i mogą zdobyć, poza nagrodami głównymi, także Nagrodę im. Jana Sawki w kategorii sztuki wizualne.
Fama nie jest festiwalem piosenki smutnej i przygnębiającej. Fama jest niebezpieczna. Zanim co druga impreza została nazwana „festiwalem” – na kulturalnej mapie Polski była tylko ona. Dla młodej sceny kulturalnej Fama jest tym, kim Andy Warhol jest dla sztuki, Marylin Monroe dla kina, Miles Davis dla jazzu, James Bond dla wszystkich mundurowych.
Rozpoczynamy przygotowania do kolejnej – jubileuszowej! – edycji Famy, festiwalu interdyscyplinarnego, łączącego twórców sztuk wszystkich. Czekamy na osoby błyskotliwe, ambitne, zainteresowane udziałem w profesjonalnym ruchu artystycznym, myślące serio o swojej artystycznej przyszłości, nastawione na rozwój własnych umiejętności oraz konfrontację i współpracę z innymi twórcami. Na Famie nie bawimy się w teatr, nie bawimy się w garażowe granie. Na Famie ustawiamy poprzeczkę wysoko – sobie nawzajem.
Fama to prezentacja młodych artystów, realizacja projektów premierowych, sekcje warsztatowe oraz nagrody dla najlepszych uczestników. Fama to dwa wakacyjne tygodnie, morze, plaża, codzienne próby i ponad 100 artystycznych prezentacji. Fama to studencki underground, który przejmuje władzę nad Świnoujściem.
Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą, regulaminem festiwalu oraz do przesyłania zgłoszeń.
Konkurs na plakat jubileuszowej 45. świnoujskiej Famy rozstrzygnięty. Jurorzy jednogłośnie wybrali pracę Piotra Depty oraz Kai Kleśty – plakat z dzikami w roli głównej. Oceniający uznali ich projekt za dowcipny, wywołujący emocje, oryginalny, ciekawie wpisujący się w charakter festiwalu. Dodatkowym atutem jest forma, umożliwiająca przygotowanie na jego podstawie kolejnych elementów identyfikacji wizualnej.
Konkurs – jako element współpracy partnerskiej z Akademią Sztuki w Szczecinie – był skierowany do studentów i absolwentów tej uczelni. Autorzy zwycięskiej pracy otrzymają 1500 zł oraz zlecenie o wartości 2500 zł na wykonanie projektów pochodnych (ulotki, plakaty wydarzeń, layout www etc.). Fundatorem nagrody jest organizator Famy, Akademickie Biuro Kultury i Sztuki Alma-Art.
Komisja wybrała także 9 plakatów, które wraz ze zwycięską pracą zostaną zaprezentowane na specjalnej wystawie podczas festiwalu. Zobaczymy tam prace Patrycji Kuracińskiej, Anny Wanatowicz, Hanny Wysockiej, Łukasza Szpatowicza, Tomasza Marcinkiewicza oraz kolejne projekty Piotra Depty.
Skład jury: dr hab. Ireneusz Kuriata, prof. AS; dr hab. Leszek Żebrowski, prof. AS; dr Justyna Machnicka – wykładowca AS w Szczecinie; dr Alicja Sawicka – dyrektor programowa Famy; Daniel Źródlewski – rzecznik prasowy festiwalu Fama.